تقویت روابط میان کشور‌های مستقل به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند
رئیس جمهور در گفتگو با شبکه تلویزیونی تله‌ سور:

تقویت روابط میان کشور‌های مستقل به خنثی‌سازی تحریم‌ها کمک می‌کند

کارشناس مسائل آمریکای لاتین:

آمریکای لاتین می‌خواهد روابط متنوع اقتصادی با جهان داشته باشد | جای وزرای اقتصادی در سفر اخیر رئیس‌جمهور خالی بود

کارشناس مسائل آمریکای لاتین در خصوص اهمیت سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین گفت: این منطقه دارای منابع گسترده انرژی است در این منطقه کشوری مانند ونزوئلا وجود دارد که دارای بیشترین ذخایر نفتی جهان است همچنین کشورهایی وجود دارند که به لحاظ پتانسیل کشاورزی منبع اصلی تامین نهاده های دامی ما از همین منطقه است از جمله برزیل.
کد خبر: ۱۴۱۲۲۴۰

امیر تفرشی در کفتگو با جام‌ جم آنلاین با بیان اینکه ایران روابط دیرینه ای با کشورهای این منطقه دارد، تصریح کرد: فصل نوین روابط ایران با کشورهای این منطقه تقریبا در دولت هشتم پایه گذاری شد و در دولت های نهم و دهم توسعه یافته و دولت های بعدی این روند را ادامه دادند تا اینکه در حال حاضر در دولت سیزدهم شاهدیم یکی از سیاستگذاری هایش در سیاست خارجی توسعه روابط با آمریکای لاتین است.

تفرشی در عین حال اظهار کرد: نکته‌ای که لازم است در اینجا به آن اشاره کنم این است که روابط ما با کشورهای منطقه آمریکای لاتین به همان شکل سنتی خود که عمدتاً بر پایه روابط سیاسی با یک سری از کشورهای محور مقاومت است از گذشته وجود داشته و تاکنون ادامه دارد.

وی افزود: با نگاه به سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین همچنان می بینیم که سفر به کشورهای نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا در دستورکار است.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین ادامه داد: این کشورها عمدتاً به لحاظ سیاسی با ایران مواضع همسویی دارند در حالیکه در این منطقه کشورهای نیز مانند برزیل داریم که بزرگترین شریک اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در این منطقه است اما می‌بینیم در این زمینه حوزه کشور هایی که پتانسیل اقتصادی زیادی دارند اما شاید به لحاظ سیاسی مقداری کمتر با ایران همسو باشند، محدودتر است.

وی گغت: همکاری اقتصادی با این کشورها مستلزم و مشروط به سرمایه‌گذاری طرف ایرانی نیست اما در حال حاضر با سه کشور نیکاراگوئه، کوبا و ونزوئلا قراردادهای بسیاری را داریم که از گذشته تاکنون همچنان اجرایی نشده است چرا که به سرمایه گذاری طرف ایرانی نیاز داریم و ما هم به دلیل محدودیت هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم امکان سرمایه‌گذاری برایمان کمی دشوار است و به همین دلیل پروژه ها معطل می مانند و تفاهمات به مرحله اجرا نمی رسند.

تفرشی گفت: بنده در دو دهه گذشته در این منطقه حضور داشته و مسائل را دنبال و جزئیات مربوط به این کشورها را از نزدیک دیده ام بنابراین توصیه ام این است که اگر دولت سیزدهم تصمیم دارد از موقعیت اقتصادی برای توسعه منافع ملی خود استفاده کند باید همکاری ها را به سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز توسعه داده و روابط را به این سه کشور محدود نکنیم.

به گفته وی، وقتی سفری در سطح رئیس جمهور به این منطقه انجام می شود، به این معنی است که گره هایی در روابط میان ایران و سه کشور وجود دارد که به عنوان مثال این گره ها در سطح وزیر خارجه و سایر وزرا قابل باز شدن نیست.

این کارشناس آمریکای لاتین گفت: متاسفانه در هیئت همراه رئیس جمهور وزرای اصلی اقتصادی حضور ندارند که نشان می دهد همچنان روح حاکم بر روابط ما در آمریکای لاتین سیاسی است و با نگاهی که بخواهد از این روابط انتفاع سیاسی ببرد فاصله داریم. در حالیکه بعنوان مثال وقتی از گذشته با برزیل روابط اقتصادی ایجاد کردیم که در عین حال در حوزه سیاسی چندان توسعه پیدا نکرد، بعد از این که چرخش سیاسی در برزیل رخ داد و فردی راستگرای افراطی که هم سویی هم با مواضع سیاسی ایران نداشت سر کار آمد به دلیل دستیابی به انتفاع اقتصادی با ایران روابطش را با کشورمان قطع و یا محدود نکرد؛ چنین رویکردی نشان می دهد وقتی روابط اقتصادی خود را با سایر کشورها توسعه می‌دهیم بر مواضع سیاسی آنها نیز تا حدودی اثر گذاشته و روابط محتاطانه در پیش می‌گیرند.

وی گفت: در آمریکای لاتین کشورهایی از جمله مکزیک، آرژانتین، شیلی و ...وجود دارند که دنبال متنوع کردن روابط اقتصادی خود هستند که از مرکز توجه دستگاه سیاست خارجی ما پنهان است در صورتی که اینها کشور هایی هستند که می توانیم منافع اقتصادی بیشتری از روابط با اقتصادی با آنها ببریم.

وی در عین حال گفت: البته سخنانم به معنی انکار توسعه روابط با کشورهایی که همکار سیاسی ما هستند نیست، این همکاری‌های سیاسی باید تقویت و توسعه یابد اما زمانی که صحبت از دیپلماسی اقتصادی می کنیم به نظر می رسد که باید با ابتکار عمل جدیدی از وزارت خارجه برای توسعه روابط با شرکای جدید در حوزه کشورهای آمریکای لاتین باشیم در غیر این صورت با تداوم خط کنونی شاهد تغییر چندانی در روابط با کشورهای منطقه نخواهیم بود یعنی همان روابطی که از گذشته بوده با کمی فراز و فرود ادامه خواهد یافت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها